Wykorzystanie planogramu w sklepie

W każdym z działających na rynku salonów handlowych powierzchnia powinna być wykorzystywana w sposób optymalny oraz generować przychody. Pomocnym narzędziem, które pozwala na zoptymalizowanie sprzedaży oraz zapasów z określonej kategorii produktów jest planogram. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tego rozwiązania oraz jego różnorodnych zalet? Czy w każdym sklepie jest on przydatny?

Decydujemy się planogram we własnym sklepie

planogram sklepuDobrze opracowany planogram umożliwia przyporządkowanie odpowiedniej lokalizacji dla danych rodzajów asortymentu, a także ustalenie odpowiedniej ilości miejsca na produkty z konkretnej kategorii. Jest to najłatwiejszy sposób zachowania porządku w sklepie. Warto zdecydować się na profesjonalny planogram sklepu. Przybiera on formę wizualnego diagramu bądź rysunku. Jest sposób graficznego odwzorowania przestrzeni dostępnej jako sprzedażowa. Zawiera on przede wszystkim informacje odnośnie asortymentu i szczegółowego rozmieszczenia produktów. Taki schemat pokazuje zarówno lokalizację produktów z różnych działów, ale jednocześnie umożliwia zlokalizowanie konkretnej półki, na której znajdzie się dany produkt. Złożoność planogramu będzie uzależniona od wielkości sklepu oraz rodzaju oprogramowania, jakie zostało zastosowane do jego stworzenia. W tym celu można stosować zarówno zwykłe arkusze Excela, jak i specjalistyczne oprogramowania, które zostały przygotowane z myślą o projektowaniu powierzchni handlowej. Podczas przygotowywania planogramu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Pierwszą z nich jest konieczność ustawienia produktów od największego do najmniejszego, zaczynając od lewej strony. W przypadku niewielkich przestrzeni warto zdecydować się na liniowe ułożenie towarów, natomiast na dużych na ułożenie blokowe. Wolnorotujące produkty powinny być umieszczone wyżej, a szybkorotujące niżej. Dodatkowo produkty jednej marki powinny znajdować się obok siebie, w poziomie albo w pionie.

Przygotowywanie planogramów powinno stać się stałą czynnością osoby zajmującej się zarządzaniem sklepem. Pozwala to na uzyskiwanie lepszych efektów niższym kosztem. Warto także zaczynać od prostych rozwiązań, które nie będą czasochłonne ani problematyczne. Warto wdrażać wyłącznie takie procesy, jakie będziemy w stanie utrzymywać, a także wdrożyć w cały proces pracowników.