Korzystamy z innowacyjnych sprężarek

Układy klimatyzacji w samochodach przez wiele lat były czymś rzadko spotykanym. Klimatyzacja uznawana była za synonim luksusu oraz pojawiała się w pojazdach klasy premium. Czasy jednak zmieniają się znacznie i obecnie klimatyzacja jest uznawana za standard wyposażenia każdego z pojazdów. Z tego właśnie powodu pojawiają się coraz nowocześniejsze rozwiązania w tym zakresie. Co warto wiedzieć na temat nowoczesnych klimatyzacji samochodowych?

Cechy nowoczesnej sprężarki klimatyzacji

innowacyjne sprężarki klimatyzacjiStosowana w klimatyzacji sprężarka inaczej jest nazywana kompresorem i umożliwia ona przemieszczenie się czynnika chłodniczego, zwiększa jego ciśnienie oraz temperaturę. Napędy skierowane do sprężarki pochodzą zazwyczaj od silnika samochodu przy pomocy paska. Na rynku wyróżniane są trzy podstawowe rodzaje sprężarek klimatyzacji, w tym tłokowe, łopatkowe oraz spiralne. Główną funkcją sprężarki jest proces sprężania czynnika chłodniczego w postaci pary. Należy także pamiętać o tym, iż czynnik chłodnicy w żadnym przypadku nie powinien dostać się do sprężarki, ponieważ może spowodować jej zatarcie oraz trwałe uszkodzenie. Warto wybierać innowacyjne sprężarki klimatyzacji. Dostępne na rynku sprężarki tłokowe mają jeden albo więcej tłoków ułożonych rzędowo, osiowo czy poziomo. W cylindrach sprężarki dochodzi do procesu zsuwu ssania oraz sprężania i tłoczenia. W takiej sprężarce tłoki przemieszczają się dzięki zastosowaniu skośnej krzywki tarczowej, która jest zamocowana na wałku sprężarki. Kolejnym rodzajem są sprężarki łopatkowe, czyli wirniki z kilkoma łopatkami oraz odpowiednio ukształtowaną obudową. Łopatki oraz obudowa tworzą komory, których pojemność zmienia się w czasie obrotu wirnika sprężarki. Sam czynnik chłodniczy jest zasysany przez króciec ssawny. Natomiast króciec wylotowy znajduje się w miejscu, w którym komory mają mniejszą pojemność i to tam para jest najbardziej sprężona.

Trzecim rodzajem są sprężarki spiralne. Określane są one mianem kompresów typu scroll. Mają one dwie metalowe spirale, z których jedna jest stała, a druga ruchoma. W czasie obrotów wałka sprężarki, ruchoma spirala jest także poruszana przy pomocy tulei znajdującej na wałku sprężarki, natomiast czynnik chłodniczy jest w efekcie tego działania sprężany i przepchany w kierunku środka komory między spiralami. Cechuje je łagodniejszy rozruch.